Školní vzdělávací program

Školní vzdělávací program

 

Školní vzdělávací program

„Po cestě z kamínků“

 

Každý kamínek má v sobě při troše fantazie barvu nebe, vody, slunce, lásky, tradic a kultury, vzniku života, trávy i země. Je silný, plný energie, ale i pokoje a klidu. Je v naší dlani příjemný. Uklidňuje naše myšlenky, vyvolává snění i dobré pocity. Vyzařuje energii a vnitřní sílu.

 

Motto:

Po cestě z kamínků vydej se s námi,

pusť ruku tátovu a náruč mámy,

společně budeme poznávat svět,

připrav se, začneme za chvilku, hned.

 

 

Filozofií výchovného působení v naší mateřské škole je dát dětem možnost prožít aktivní a šťastné dětství. Chceme pro děti vytvářet co nejbarevnější mozaiku – skladbu vzájemně se ovlivňujících, prolínajících a propojených oblastí – kamínků. Do základní školy chceme předávat děti samostatné, zvídavé, schopné komunikovat s dospělými i s vrstevníky, děti se zdravým sebevědomím, ale také s úctou a pokorou vůči jiným.

Cílem naší práce je předávat a zprostředkovat dětem základní životní zkušenosti v přirozeném prostředí pomocí přímých zážitků a prožitků. Spolu s rodiči i všemi pracovníky chceme být pro naše děti dobrým týmem, který spolupracuje a podílí se na celém výchovně vzdělávacím procesu.

Školní vzdělávací program „Po cestě z kamínků“ je založen na metodách přímých zážitků, využívá přitom dětské zvídavosti a potřeby objevovat, vede děti k individuální práci. Pomocí na sebe navazujících tematických bloků získává dítě pomyslné kamínky, které napomáhají k rozvoji dítěte ve všech pěti rámcově vzdělávacích oblastech. Postupně se tak dítěti zobrazuje ucelená mozaika, která dítě výchovně vzdělává a připravuje pro život.
 

Naše dlouhodobé cíle vzdělávacího programu

  1. Doplňovat a podporovat rodinnou výchovu.
  2. Pomáhat rodině zajistit dítěti prostředí s dostatkem mnohostranných a přiměřených podnětů.
  3. Přispívat k aktivnímu rozvoji a učení dítěte.
  4. Obohacovat denní program o nové prožitky.
  5. Vytvářet optimální podmínky pro vlastní rozvoj dítěte, maximálně podporovat jeho individuální možnosti.
  6. Usnadňovat dítěti jeho další životní i vzdělávací cestu.
  7. Rozvíjet osobnost dítěte, podporovat jeho tělesný rozvoj a zdraví, jeho osobní spokojenost a pohodu, napomáhat mu v chápání okolního světa a motivovat je k dalšímu poznávání a učení.
  8. Učit dítě žít ve společnosti ostatních a přibližovat mu normy a hodnoty touto společností uznávané.
  9. Poskytovat a zajišťovat dítěti odbornou péči.
  10. Působit na dítě ve shodě se všemi rámcovými cíli a svým chováním, jednáním i postoji dítě pozitivně ovlivňovat.

 

Společné téma pro školní rok 2024/2025

„VŠUDE DOBŘE, DOMA NEJLÍP“

a. Integrované bloky:

  • Kamínek přátelství
  • Kamínek čarovný
  • Kamínek ledový
  • Kamínek duhový
  • Kamínek zvídavý

V každém integrovaném bloku jsou jednotlivé vzdělávací oblasti implementovány jako mozaika barevných kamínků.

b. Vzdělávací oblasti:

Dítě a jeho tělo - MODRÝ KAMÍNEK

Dítě a psychikaŽLUTÝ KAMÍNEK

Dítě a ten druhý - ČERVENÝ KAMÍNEK

Dítě a společnost - BÍLÝ KAMÍNEK

Dítě a svět - ZELENÝ KAMÍNEK

 

OBSAH TŘÍDNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PROGRAMŮ

JEDNOTLIVÝCH TŘÍD PRO ŠKOLNÍ ROK 2024/2025

 

 TŘÍDA KOŤÁTEK

 PŘÍHODY DUHOVÉ VÍLY ZDOBILKY A KAMARÁDŮ SKŘÍTKŮ

„S kamarády šťastně, hravě a vesele“ 

Letošní rok se děti seznámí s duhovou vílou Zdobilkou, která jim ukáže, jak krásně zdobí svět okolo nás. Zdobí ho především barvami, které nás obklopují a mění se i v závislosti na ročním období. Děti se tak pomocí ročních období naučí nejen vnímat změny v přírodě a okolo nás, ale také se naučí pojmenovat základní barvy. Během roku se potkáme i s různými skřítky, se kterými se víla Zdobilka kamarádí. Ty s námi zažijí spoustu zábavy. Budeme společně poznávat zvířátka, hašteřit se ve větru s létajícím dráčkem, těšit se na Vánoce, řádit na sněhu a stavět sněhuláky, vyhlížet jaro a první kytičky, a taky si to užijeme na společném výletě. A ještě mnohem víc… :-)

 

TŘÍDA MOTÝLKŮ

JARO, LÉTO, PODZIM, ZIMA, SE SKŘÍTKY JE STÁLE PRIMA

Děti tento rok se skřítky Lumpíčkem a Rošťandou budou poznávat čtvero roční období. V jednotlivých barevných kamínkách se postupně seznámí se změnami v přírodě, s počasím a se vším co s přírodou souvisí. Naši dva noví kamarádi s námi budou zažívat různá dobrodružství, vymýšlet zajímavé úkoly a vesele a rozpustile budou chtít děti naučit i nějaké lumpárny. To se jim ale nepodaří, protože všechny děti už ví, že se skřítky je ve školce vždycky „PRIMA“.

 

TŘÍDA ŠTĚŇÁTEK

„MY JSME KAMARÁDI HRAVÍ,

OBJEVOVAT SVĚT NÁS BAVÍ“

 

TŘÍDA BERUŠEK

1, 2, 3, 4, 5, OBLETÍME CELÝ SVĚT

Třídu Štěňátek a Berušek čeká v letošním roce daleká cesta. Budeme putovat po světě, po té naší planetě, ale i po naší zemi, České republice. Provázet nás budou dva kamarádi, ve Štěňátkách Zeměkulička a v Beruškách Zeměkulík. Jako správní kamarádi budeme objevovat svět společně.

Nejdříve si budeme povídat o našem městě, protože je zde mnoho krásných míst, která je potřeba navštívit. Ať už je to starobylé náměstí s mnoha památkami, krásný park s několika rybníky nebo různá významná místa, která navštívíme v rámci exkurzí. Také nesmíme zapomenout na naši krásnou zemi. Pomocí map a encyklopedií budeme poznávat krásy naší České republiky – pohoří, řeky, přírodu, a města. Zeměkulička se každý týden s jedním kamarádem a rodiči vypraví o víkendu na výlet. Pak si vyhledáme navštívené místo na mapě, popovídáme si o zážitcích a ukážeme fotografie. Ale nejvíce se těšíme, až zavítáme do světa. Navštívíme skoro všechny světadíly, seznámíme se s přírodou nebo s odlišným způsobem života místních lidí, ale i s tím, co máme společného. Zjistíme, že všude žijí děti, jako jsme my, jen mluví jiným jazykem.

Formou prožitkového učení, názorného vnímání nebo hry se dozvíme mnoho nových a zajímavých informací. Zjistíme, že s kamarády nás čekají krásná dobrodružství nejen ve školce, ale i na zahradě nebo na různých poznávacích výletech. A na konci nás čeká slavnostní rozloučení, protože po prázdninách už budou z některých kamarádů školáci :-)

 

Všechny integrované bloky jsou rozpracované v Třídních vzdělávacích programech jednotlivých tříd.

Aktualizováno 31. 10. 2024

tisk Tisknout   ↑ Nahoru